Juli 2015 | Nieuwe AED's voor Stichting Kloppend Hart

Rabobank Oost Betuwe is betrokken bij haar regio.
Daarom schenkt de bank twee Automatische Externe Defibrillatoren (AED’s) aan Stichting Kloppend Hart voor Lingewaard en Overbetuwe.

Op woensdag 8 juli heeft Thea van Bommel, directeur Particulieren van Rabobank Oost Betuwe, twee AED’s overhandigd aan de Stichting Kloppend Hart voor Lingewaard en Overbetuwe. De Stichting heeft al een nieuwe eigenaar gevonden voor beide AED’s: de EHBO-verenigingen van Bemmel-Haalderen en van Zetten ontvangen allebei een AED.

Na de sluiting van de kantoren in Zetten en Bemmel zijn de AED’s niet overgezet naar de Rabobank Servicepunten die daar zijn geopend. ‘Daarom hebben we contact gezocht met de Stichting Kloppend Hart’, vertelt Thea van Bommel. ‘Zij weten precies waar AED’s hard nodig zijn, vandaar dat wij ze graag aan hen schenken.

Nico Gerritsen, voorzitter van Stichting Kloppend Hart is blij met de gift. ‘Onze doelstelling is om de gemeenten Lingewaard en Overbetuwe ‘Hart-safe’ te maken. De schenking van deze AED’s draagt hier mooi aan bij.’ Bovendien komt de gift op het juiste moment licht Steef Spaan, voorzitter van EHBO-vereniging Bemmel-Haalderen toe, ‘Onze EHBO-vereniging gebruikt op dit moment noodgedwongen een reserve AED van de Stichting. Door deze schenking kunnen wij nu een eigen AED meenemen tijdens evenementen in de gemeente.

Joop Galama, lid van EHBO-vereniging Zetten vult aan; ‘Ondanks dat we hopen dat de AED niet gebruikt wordt, is in het verleden gebleken dat slachtoffers van een hartaanval hiermee kunnen worden gered. Een AED doet meer dan alleen het toedienen van een schok; het apparaat ondersteunt de gebruiker precies in wat hij moet doen. Zo stijgt de overlevingskans van het slachtoffer aanzienlijk’. Beide AED’s komen dus goed terecht.

Fotobijschrift: Thea van Bommel overhandigt AED’s aan Stichting Kloppend Hart.